Mať či nemať svaly?

Nechcem mať svaly, ale chcem mať vyformovanú postavu. Chcem schudnúť, ale nechcem, aby mi bolo vidno svaly. Chcem cvičiť, ale nie s činkami, pretože nechcem byť svalnatá ako chlap. Nemôžem drepovať s váhami, pretože mi narastú obrovské svalnaté stehná…bla bla blaa. Stále dookola to isté. V prvom rade treba objasniť, že to čo vidíme všade na internete, tie vymakané, svalnaté a vysekané fitnessky, tak to vôbec nie je realita.

Ženská kulturistika bez debaty a dokonca častokrát už aj bikiny fitness sú výsledkom, samozrejme tvrdej driny, ale najmä účinkov zakázaných látok. Takže sa absolútne nemusíš obávať toho, že ti po troch tréningoch vo fitku narastú svaly ako kulturistke. Pre istotu si môžeš spraviť doma jednoduchý test. Postav sa pred zrkadlo a pozorným okom si prezri tvár, či náhodou nevlastníš hipsterskú bradu. V prípade, že test vyšiel negatívne, tak bez obáv môžeš tie činky zdvíhať, pretože nemáš dostatok mužských hormónov, aby ti enormne rástla svalová hmota. A aj keď ti náhodou pod nosom raší nejaký ten knír, tak ani vtedy z teba nebude kulturistka, stále je tých hormónov na veľké svaly málo.

Ak sa bojíš, že ti narastú obrovské svaly, tak si sprav doma jednoduchý test 😋

Aby to neboli len prázdne kecy, tak sa poďme pozrieť na pár faktov. Ženy majú o cca 45% slabšiu hornú polovicu tela, o 35% slabší trup a o 30% slabšie dolné končatiny než muži. Celkovo dosahuje úroveň ich sily približne 2/3 sily mužov. Svalstvo u žien tvorí priemerne cca 40% hmotnosti tela, u mužov necelých 50% ( podľa odhadu Matiegkovou metódou). Ženské svaly však na 1 cm³ prierezu vyvíjajú takú istú silu ako mužské svaly. U netrénovaných mužov je podiel tuku na hmotnosti telesnej hmoty vo všetkých hlavných segmentoch tela zhruba konštantný, ženy majú nápadne „tvarohové“ paže, s čím súhlasí aj ich menšia svalová sila v tejto partii. Vplyvom tréningu sa však podiel tuku v končatinách najrýchlejšie zmenšuje.

Ženské svaly však na 1 cm³ prierezu vyvíjajú takú istú silu ako mužské svaly.

Ženy sa odlišujú od mužov hlavne menšou veľkosťou svalových vlákien a vyšším podielom telesného tuku na úkor svalovej hmoty. Za týmto stojí mnohonásobne nižšia hladina testosterónu. Menšie množstvo svalstva sa odráža na slabšej kostre a menšej hustote kostnej hmoty u žien. Na rozdiel od mužov však ženy majú elastickejší väzivový aparát, čo im umožňuje lepšiu kĺbovú pohyblivosť. Taktiež tuk je rozdielne distribuovaný: u mužov sa polovica telesného tuku sústreďuje na trupe, zatiaľ čo u žien je z fyziologických dôvodov (plod v brušnej dutine počas tehotenstva) cca 55% telesného tuku rozloženého na končatinách.

Absolútna hodnota svalstva

Distribúcia kostrového svalstva u mužov a u žien.
Published in Journal of applied physiology 2000 Skeletal muscle mass and distribution in 468 men and women aged 18-88 yr.
Ian Janssen, Steven B. Heymsfield, Zimian Wang, Robert B. Ross

Budeš mať svaly ako kulturistka?

Mnoho žien má zo silového tréningu obavy, pretože sa boja neforemných postáv vrcholových kulturistiek. Treba si však uvedomiť, že úspešné kulturistky nenabrali také muskulatúry bežným tréningom v posilňovni, ale užívaním anabolických steroidov. U rekreačne športujúcich žien nemá nadmerne vyvinuté svalstvo ako majú kulturistky reálny význam. Na druhej strane vyšší podiel svalovej hmoty je prínosom, pretože zvyšuje pokojový výdaj energie, čo zabezpečí rýchlejšie spaľovanie tukov. Netreba však 2x denne zdvíhať ťažké váhy. Na peknú vyformovanú postavu, ktorá bude viac spaľovať tuk v pokoji stačí cielený silový tréning 2-3 krát týždenne.

Zdielať

Zanechať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

HORE

X